Kampanjoinnin tärkeys

Toissa viikolla kuulimme uutisia viimevuotisesta Velka-kampanjasta. Suomessa oltiin vihdoin edetty loppuun Costa Rican tapauksen tutkimuksissa ja epäillyt suomalaiset oli nostettu syytteeseen. Ei voi väittää, että Suomi olisi varsinaisesti vieläkään kantanut vastuutaan tai että tämä olisi ollut juuri meidän ansiotamme. Lähinnä on kai kysymys jo aiemmin aloitetun tutkinnan viimeistelystä, vaikka onhan toki mahdollista, että syytteiden nostossa kiirehdittiin asian saaman huomion vuoksi.

Huolimatta siitä, onko tämä juuri meidän ansiotamme vai ei, tuntuu hyvältä saada vastakaikua kampanjalle. Mielestäni voimme silti ajatella onnistuneemme.

Ilman näkyviä saavutuksia kansalaisjärjestötoiminta tuntuu välillä turhalta. On kuitenkin tärkeä muistaa, että, vaikka varsinainen kampanjavaatimuksemme ei toteutuisi, on aiheuttamamme keskustelu ja huomio jo voitto sinänsä. Ilman ihmisten tietoisuutta ei ikinä tule tapahtumaan muutosta ja juuri tässä Changemaker tekee tärkeää ja hyvää työtä. On hyvä, että kampanjamme aiheuttavat keskustelua ja välillä vastalauseitakin.

 

Edellisen kampanjan menestyksen siivittämänä on hyvä lähteä uuteen Rauhantekijä-kampanjaan. Se onkin lähtenyt hyvin käyntiin ja vetoomus on saanut kohtuullisesti nimiä. Jatketaan samaa hyvää työtä ja tiedon levittämistä!