Uusi kampanja, uudet kujeet
Changemakerin vuoden 2019 kampanja käsittelee yritysvastuuta uusista ja yllättävistä näkökulmista, mutta niin kuin aina: Kampanja tuo esiin erityisesti nuorten näkökulmia yritysvastuuseen.
Tänä vuonna toimintamme saa erityistä merkitystä vaalivuoden myötä. Yritysvastuukampanjamme saa lentävän lähdön usean suomalaisen järjestön, yhteisön ja yrityksen yhteisen #ykkösketjuun-kampanjan myötä. Tarkoituksena tuolla kampanjalla on saada Suomeen yritysvastuulaki, joka liittäisi Suomen kansainväliseen kehitykseen kohti oikeudenmukaisempaa maailmaa. Tärkeä osa tätä tavoitetta on se, että yritystuoteketjut olisivat jäljitettävissä aina alkutuottajiin asti. Käytännössä tämä antaisi mahdollisuuden valvoa tuotteiden tuotanto-oloja ja vaatia ihmis-, ympäristö-, ja eläinoikeuksien toteutumista tuotantoketjun kaikilla tasoilla.
Tämä ei kuitenkaan onnistu vain lainsäädännön avulla, vaan tarvitaan parempaa vuorovaikutusta yhteiskunnan eri tasoilla ja eri toimijoiden välillä. Tämän puolesta Changemaker pyrkii tekemään oman osana yritysvastuukampanjallaan!