Puhtaat vaatteet vaatii kieltoa farkkujen hiekkapuhallukselle
Kansainvälinen Clean Clothes -kampanja yhteistyökumppaneineen vaati Turkissa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa, että farkkuyhtiöt lopettavat hiekkapuhallettujen farkkujen myymisen. Samalla järjestöt rohkaisivat hallituksia harkitsemaan maahantuontikieltoa.
Clean Clothes -verkoston lisäksi vaatimusten takana on turkkilaisten hiekkapuhallustyöntekijöiden oma solidarisuuskomitea sekä kymmeniä ammattiliittoja ja työntekijöiden oikeuksia ajavia kansalaisjärjestöjä.
Farkkujen hiekkapuhallusta tehdään yleisimmin pienissä ja tuntemattomissa alihankintaverstaissa Bangladeshissa, Egyptissä, Kiinassa, Turkissa, Brasiliassa ja Meksikossa. Euroopassa myytävistä farkuista suurin osa tuotetaan näissä maissa.
Hiekkapuhallus voi sairastuttaa työntekijän akuuttiin kivipölykeuhkoon, joka on parantumaton ja hitaasti tappava sairaus. Yksi Turkissa tautiin ehti menehtyä 46 hiekkapuhaltajaa ennen kuin valtio kielsi menetelmän maaliskuussa 2009. Järjestöjen mukaan uhrien todellinen määrä saattaa olla paljon rekisteröityä suurempi.
Hiekkapuhallus on farkkujen viimeistelyä, joka teetetään usein alihankintana kaiken työsuojeluvalvonnan ulkopuolella. Suuretkaan farkkutuottajat eivät pysty kunnolla varmistamaan, millaisella tekniikalla ja millaisin suojavarustein työ on lopulta tehty.
Tunnetuista farkkuvalmistajista mm. Levi-Strauss ja muotijätti Hennes&Mauritz ilmoittivat syyskuussa lopettavansa hiekkapuhallettujien farkkujen myynnin vuodenvaihteesta alkaen.
– Tällaiset positiiviset viestit ovat rohkaisevia ja osoittavat, että teollisuus on valmis toimimaan tässä asiassa, kansainvälisen Clean Clothes -kampanjan koordinaattori Wyger Wentholt sanoo. Vain muutaman yhtiön toimet eivät kuitenkaan riitä kattamaan koko sektoria. Rohkaisemmekin hallituksia tutkimaan mahdollista maahantuontikieltoa tällaisille farkuille.
Puhtaat vaatteet on osa kansainvälistä Clean Clothes -kampanjaverkostoa. Suomessa Puhtaat vaatteet -kampanjan jäseniä ovat ammattiliitot ja kansalaisjärjestöt kuten SASK, Repu ja Changemaker. Lue lisää kampanjan nettisivuilta.