Changemaker ja UPM keskustelivat maakohtaisesta raportoinnista
Changemaker tapasi tiistaina 10.6.2014 UPM-Kymmenen edustajia liittyen verkoston postikorttikampanjaan. Changemaker on haastanut UPM:n julkaisemaan maakohtaiset talousraporttinsa ja kerää yritykselle postikorttiallekirjoituksia tapahtumissa ympäri Suomea. Korteissa kannustetaan yritystä avoimuuteen ja olemaan edelläkävijä maakohtaisessa raportoinnissa.
Tiistaiaamun tapaamisessa Changemakerin puheenjohtaja Elina Tyynelä ja työntekijä Eva Hämäläinen keskustelivat UPM:n Päivi Salpakiven (Vice President, Environment and responsibility), Mirja Salmelinin (Tax Director) ja Kaisa Vainikan (Senior Specialist, Social Responsibility) kanssa Changemakerin kampanjasta sekä maakohtaisesta raportoinnista. Yritys suhtautui mielenkiinnolla kampanjassa kerättyihin kortteihin. Keskustelussa Changemaker halusi korostaa yrityksen mahdollisuuksia toimia edelläkävijänä maakohtaisessa raportoinnissa. Vastuulliseen yritystoimintaan panostava UPM on kiinnostunut perehtymään maakohtaiseen raportointiin. Yritys seuraa aktiivisesti kansainvälisen ohjeistuksen kehitystä.
Changemakerin ja muiden kansalaisjärjestöjen kannattama maakohtaisen raportoinnin malli vaatii verojohtaja Salmelinin mukaan jalostusta. Haasteena on raportoida kaikki tarvittavat luvut niin, että ulkopuolisen on edelleen mahdollista tehdä luvuista päätelmiä. Yritys on ilahtunut kasvaneesta kiinnostuksesta veroasioihin ja jatkaa mielellään keskustelua Changemakerin kanssa.
Postikorttikampanjassa Changemaker on haastanut kolme suomalaista suuryritystä – UPM:n, KONEen ja Stora Enson – julkaisemaan maakohtaiset talousraportit. Maakohtaisella raportoinnilla saataisiin yritysten veronmaksutiedot avoimiksi ja läpinäkyviksi. Changemakerin postikorttikampanja on osa järjestöjen yhteistä Veroparatiisimatkat-kampanjaa.