Reilua kesää
Changemakerin yhtenä kestävänä teemana on ollut verkoston toiminnan alkumetreiltä asti reilu kauppa. Kestoaihe on saanut uuden muodon tämän kevään ja kesän aikana, kun Pallo on pyöreä! -näytelmän ja kesäkiertueen kärkenä on reilun kaupan seurakunta -kampanja. Kampanjan idea on haastaa omaa seurakuntaa ja sen päättäjiä siirtymään reilun kaupan seurakunnaksi. Tarkoitus on, että Reilun kaupan tuotteet olisivat luonteva osa seurakunnan toimintaa.
Reilua kauppaa on hienoa pitää esillä, sillä kysyntääkin on. Hiljattain ilmestynyt Reilun kaupan vuosiraportti vuodelta 2006 on iloista luettavaa. Tuotteiden myynnin kasvu on jatkunut, kuten edellisenäkin vuonna 2005. Reiluus ei raportin mukaan ole enää mikään ohimenevä ilmiö, vaan kuluttajien hyväksi kokema tapa vaikuttaa.
On kuitenkin hyvä muistaa, että Reilun kaupan kasvusta huolimatta edelleen tekemistä riittää. Reilun kaupan järjestelmän perimmäinen tavoite, kaiken kaupan muuttuminen oikeudenmukaiseksi, vaatii vielä paljon työtä.
Pelastaako banaani? -aiheisessa opiskelijaillassa keväällä mietittiin kansainvälisen vastuun kysymyksiä ja yksittäisen ihmisen vaikutusmahdollisuuksia. Reilun banaanin, Suomen Reilun kaupan merkittävimmän tuotteen, ostokin on pieni, mutta merkittävä yksittäinen teko. Yksikin ihminen, kuluttaja, voi vaikuttaa omalla ostopäätöksellään. Myös seurakunnan olisi hyvä näyttää esimerkkiä seurakuntalaisilleen.