Kampanjateema ja vegaaniruoka puhuttivat jäsenkokouksessa
Changemaker-viikonlopun yhteydessä sunnuntaina 10.4.2016 Oulussa pidetty jäsenkokous on hyväksynyt verkostollemme muun muassa uuden strategian sekä valinnut vuoden 2017 kampanjateeman.
Uudessa strategiassa, joka ulottuu vuoteen 2020, korostuu etenkin verkoston kampanjatoiminta sekä Changemakerin tavoite olla näkyvä ja vaikuttava yhteiskunnallinen toimija. Keskeisiä toimintaperiaatteita ovat avoimuus, nuorten osallisuus sekä ekologisuus. Verkostossa on jo pitkään syöty kasvisruokaa, mutta nyt jäsenkokouksessa päätettiin ottaa ekologisuuteen liittyen vielä askel eteenpäin: jatkossa Changemakerin tapahtumissa tarjotaan vegaanista ruokaa.
Uuden kampanjateeman valinnasta käytiin laaja keskustelu, jossa näkyi heti strategiassa linjattu vaikuttamistoiminnan merkitys ja uudessa kampanjassa toivottiin olevan selkeä poliittinen viesti. Ensi vuoden kampanja-aiheeksi valittiin lopulta rauharyhmän ehdotuksen pohjalta pakolaispolitiikka, johon liittyen toivottiin käsiteltävän myös pakolaisuuden juurisyitä sekä nostettavan esille globaalia etelää.
Verkoston vaikuttamistoiminta uudistuu myös teemojen osalta, sillä velkaryhmä päätettiin muuttaa talousryhmäksi. Perusteluna muutokselle oli, että ryhmä on viime vuosina kampanjoinut talousteemasta kehitysmaiden velkakysymystä laajemmin. Uuden nimen katsottiin näin ollen selkiyttävän toimintaa. Samalla hyväksyttiin uuden teemaryhmän toimintaa ohjaava periaateohjelma.
Lisäksi jäsenkokouksessa hyväksyttiin uudistetut toimintaohjeet paikallisryhmille sekä päätettiin julistaa Changemaker syrjinnästä vapaaksi alueeksi.
Uutta kampanjaa aletaan valmistella rauhanryhmässä jo tämän kevään aikana. Mukaan suunniteluun pääsee liittymällä rauharyhmän sähköpostilistalle ja Facebook-ryhmään (linkki aukeaa uuteen ikkunaan).
Jäsenkokouksen pöytäkirjan voit lukea täältä (linkki avautuu uuteen ikkunaan).