Tietoa kampanjasta
Changemakerin Kadonneet eväät-kampanjan tavoitteena on vähentää liikakalastusta. Liikakalastus on pahimpia esimerkkejä siitä, kuinka ihmiskunta käyttää väärin planeettamme luonnonvaroja. Kyseessä on hälyttävä, mutta valitettavan huonosti tunnettu ympäristöongelma, jolla on myös eettisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Liikakalastus vaarantaa kehitysmaiden ruokaturvan ja uhkaa kalastajien toimeentuloa.
MIKÄ LIIKAKALASTUS?
Liikakalastus tarkoittaa kalakannan niin rajua pyytämistä, että populaatio kärsii huomattavasti eikä pysty palautumaan ennalleen. Nykyaikaiset kalastuslaivastot pystyvät nostamaan saalista ennennäkemättömällä tehokkuudella: ”On kuin kävisimme sotaa mereneläviä vastaan”, pitkän linjan kala-aktiivi Daniel Pauly kuvaa nykyisiä kalastustapoja. Tämä yhdistettynä kalaproteiinin kovaan kysyntään on johtanut useiden kalakantojen romahtamiseen sekä perinteisten kalavesien tyhjenemiseen. Niiden ehtyessä suurtankkerit ovat lähteneet etsimään auvoisampia kalavesiä globaalista etelästä.
WWF:n arvion mukaan taloudellisesti hyödynnettävien kalalajien kannat ovat tarkkailuajanjaksona 1970–2010 romahtaneet jopa puoleen. Monilla runsaasti pyydetyillä lajeilla pudotus on ollut vielä dramaattisempi. Karuimpien arvioiden mukaan valtameret tulevat nykymenolla tyhjentymään liki kaikesta elämästä seuraavien viidenkymmenen vuoden aikana.
Liikakalastus ei kosketa ainoastaan kaupallisesti hyödynnettäviä lajeja. Suosituin pyyntimenetelmä on valtavan verkon käyttäminen, mikä johtaa suuriin ”sivusaaliisiin” eli ei-toivottujen merenelävien pyydystämiseen varsinaisen kalastuksen ohessa. Tämä on rasittanut suuresti esimerkiksi merikilpikonnien, rauskujen, haiden sekä delfiinien populaatioita. Pohjaa laahaavat verkot puolestaan tuhoavat korallien ja simpukoiden populaatioita.
Liikakalastusta on jossain määrin pyritty suitsimaan lainsäädännöllä. Esimerkiksi EU:lla on yhteinen kalastuspolitiikka, jolla säädellään EU:n aluevesillä tapahtuvaa kalastusta. Erityinen ongelma on kuitenkin kehitysmaiden vesillä tapahtuva kalastus esimerkiksi EU:n hankkiman kalastuslisenssin turvin. Näissä kahdenkeskisissä kalastussopimuksissa ei ole määritelty enimmäispyyntimääriä, mikä on vähentänyt kalakantoja rajusti esimerkiksi Länsi-Afrikan rannikolla ja vienyt paikallisilta mahdollisuuden harjoittaa kalastusta elinkeinonaan.
LIIKAKALASTUS VAARANTAA RUOKATURVAN JA TOIMEENTULON
Kalastus on tärkeä elinkeino ympäri maailman. Kala on merkittävä kauppatuote, ja esimerkiksi pelkästään Länsi-Afrikassa kalastus työllistää yli viisi miljoonaa ihmistä. Kalakantojen heikkeneminen heijastuu välittömästi kokonaisten yhteisöjen toimeentuloon. Samalla myös ruokaturva vaarantuu, sillä varakkaissa teollisuusmaissa kala on osa monipuolista ruokavaliota, mutta monissa kehittyvissä maissa se muodostaa aterian pääosan.
Kalateollisuus kytkeytyy myös moniin muihin epäkohtiin. Varsinkin laiton kalastus on usein läheisissä tekemisissä myös järjestäytyneen rikollisuuden, ihmiskaupan ja jopa orjuuden kanssa. Tyhjenevät kalavedet taas horjuttavat jo ennestään epävakaita yhteiskuntia: esimerkiksi Somaliassa, jonka keskushallinnon romahtamista laittomat kalastajat käyttivät hyväkseen ja imuroivat meret tyhjiksi, työnsä menettäneet kalastajat etsivät uutta toimeentuloa merirosvouksesta. Elannon menettäminen on myös ajanut lukuisia entisiä kalastajia pakolaisiksi naapurimaihin ja Eurooppaan.
MITEN VAIKUTAMME?
Kampanjan tärkein vaikuttamiskeinomme on nimien kerääminen vetoomukseen kestävämmän kalastuksen puolesta. Changemaker vaatii, että Suomen on puututtava ongelmaan vaatimalla Euroopan unionia kirjaamaan kahdenvälisiin kalastussopimuksiinsa sitovat enimmäispyyntimäärät. Vetoomus luovutetaan maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle kampanjan päättyessä marraskuussa.
Changemaker haluaa lisätä Kadonneet eväät-kampanjallaan myös suomalaisten tietoa liikakalastuksesta. Mitä enemmän tietoa liikakalastuksen aiheuttamista ongelmista ihmisillä on, sitä herkemmin he valitsevat esimerkiksi sertifioidun, eettisesti ja ekologisesti tuotetun kalatuotteen kaupassa. Changemaker kannustaa myös jäseniään ja paikallisryhmiään kampanjoimaan lähialueellaan esimerkiksi vaatimalla kauppoja myymään sertifioitua ja paikallisesti tuotettua kalaa.
Lisätietoa liikalastuksesta kampanjamme taustamateriaalissa.